Η χρήση της Νευρολογικής Μουσικοθεραπείας (NMT) μπορεί να είναι κρίσιμη για τα μικρά παιδιά που χρειάζονται οξυγόνο κατά τη γέννηση, καθώς έρευνες δείχνουν ότι ο τραυματισμένος εγκέφαλος μπορεί να ανακτήσει τη λειτουργία του σύμφωνα με ειδικούς. Η δομή του εγκεφάλου ενός παιδιού αλλάζει ως αποτέλεσμα ασθένειας ή τραυματισμού. Η έρευνα δείχνει ότι ο τραυματισμένος εγκέφαλος μπορεί να ανακτήσει τη λειτουργία του και η ικανότητα ανταπόκρισης στη μουσική μπορεί να παραμείνει άθικτη, ακόμη και όταν αυτές οι λειτουργίες του εγκεφάλου έχουν υποστεί βλάβη.
Για νέους που έχουν υποστεί κάποιο εγκεφαλικό τραύμα η NMT χρησιμοποιεί συγκεκριμένες, κατάλληλες για την ηλικία τεχνικές για να βοηθήσει στη διατήρηση ή τη βελτίωση δεξιοτήτων όπως ομιλία , γλώσσα και επικοινωνία – καθώς και κινητικές και γνωστικές δεξιότητες. Στην περίπτωση παιδιών με επίκτητο εγκεφαλικό τραυματισμό, οι τεχνικές NMT επικεντρώνονται συνήθως στην ανάπτυξη λειτουργικών δεξιοτήτων.
Η Lucy Collings Pettit, μουσικοθεραπευτρια με ειδίκευση στην ΝΜΤ τονίζει: «Τα μωρά που χρειάζονται οξυγόνο κατά τη γέννηση μπορούν να υποφέρουν από υποξική – ισχαιμική εγκεφαλοπάθεια (HIE). Σε μια τέτοια περίπτωση, οι εγκεφαλικοί τραυματισμοί ενός παιδιού μπορούν να οδηγήσουν σε αναπτυξιακές και γνωστικές διαταραχές. Αξίζει να εφαρμόσουμε επεμβάσεις νευρολογικής μουσικοθεραπείας, όταν τα παιδιά είναι μικρά, καθώς η νευροπλαστικότητα μπορεί να είναι μεγαλύτερη σε νεαρή ηλικία, όταν ο εγκέφαλος αλλάζει πολύ. Τα παιδιά με νευρολογική πάθηση είναι σε θέση να μάθουν δεξιότητες, συχνά για πρώτη φορά, μέσω της χρήσης της μουσικής ως μέσου υψηλής κινητικότητας. Μπορεί να έχει τη μεγαλύτερη θετική επίδραση στην ποιότητα ζωής τους.
Οι παρεμβάσεις επιλέγονται με βάση το τι θα επιτύχει τα πιο λειτουργικά και σχετικά εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Οι τεχνικές περιλαμβάνουν την αναπτυξιακή ομιλία και την εκμάθηση γλωσσών μέσω Μουσικής (DSLM), όπου τα παιδιά είναι βυθισμένα σε μουσικές εμπειρίες. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν νέα πρότυπα μάθησης και λειτουργιών.
Τα τραγούδια επιλέγονται προσεκτικά από τον μουσικοθεραπευτή και προσαρμόζονται για να καλύψουν τις λειτουργικές ανάγκες του κάθε παιδιού. Τα τραγούδια πρέπει να είναι κατάλληλα για την ηλικία και ευχάριστα για το παιδί. Τα ρυθμικά ακουστικά στοιχεία μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να βελτιώσουν τη λειτουργική τους κίνηση – όπως το βάδισμα, τη δύναμη και το εύρος κίνησης (ROM). Με τη χρήση ρυθμικής ακουστικής διέγερσης (RAS), το βάδισμα μπορεί να γίνει πιο ομοιόμορφο στο ρυθμό και τα παιδιά μπορούν να βελτιώσουν την ισορροπία και να αυξήσουν την ταχύτητα περπατήματος τους.
Μια άλλη τεχνική της NMT που χρησιμοποιείται για τους νέους είναι η Θεραπευτική Ορχηστρική Μουσική Εκτέλεση (TIMP), η οποία χρησιμοποιεί ρυθμικό σύνθημα για την εστίαση στην οικοδόμηση κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών. Η NMT απαιτεί διεπιστημονική συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας – συμπεριλαμβανομένων των φυσιοθεραπευτών και των λογοθεραπευτών αξιοποιώντας την εμπειρογνωμοσύνη τους και ενισχύοντας τους στόχους των παιδιών σε συγκεκριμένους τομείς.
Η Lucy Collings Pettit σχεδιάζει δραστηριότητες για να παρακινήσει τους νέους να εργαστούν για την επίτευξη των στόχων τους. Για παράδειγμα, στην προσπάθεια βελτίωσης της ROM ενός παιδιού, το παίξιμο με ντραμς θα μπορούσε να εφαρμοστεί ως μια χρήσιμη μουσική άσκηση στην προσπάθεια επίτευξης λειτουργικής αλλαγής. Η συγκεκριμένη τοποθέτηση των ντραμς και η εφαρμογή ενός κατάλληλου ρυθμικού ρυθμού, μπορεί να ενθαρρύνει την ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων. Στόχος της ΝΜT είναι η καλύτερη ποιότητα ζωής των παιδιών και η σχεδίαση παρεμβάσεων που προωθούν την ανάπτυξη, την ευημερία και το ευχάριστο κλίμα.
Πηγή: nrtimes.co.uk